Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2015

Σχετικά με την επένδυση των Κινέζων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, και τη διαφαινόμενη πρόθεση της νέας κυβέρνησης να ακυρώσει τη συμφωνία και να καταργήσει το ΤΑΙΠΕΔ (σχετική δήλωση έκανε ο κ. Δρίτσας χθες)


"Τι θα χτίσουν οι Κινέζοι στον Πειραιά"


"Μετά το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο στη νέα συμφωνία ΟΛΠ-Cosco η κινεζική θυγατρική στον Πειραιά, εφόσον πάρει και το ΟΚ από την ολομέλεια της Βουλής, ξεκινά ένα έργο που αναμένεται να καταστήσει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στην Μεσόγειο. Ειδικότερα οι δυο πλευρές έχουν αποφασίσει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού έναντι δαπάνης 230 εκατ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ Α.Ε. Η συνολική λιμενική υποδομή θα είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο σύγχρονες στον κόσμο. 


Ο ΟΛΠ Α.Ε., ο οποίος αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται να υπερδιπλασιάσει σχεδόν τα έσοδα του ετησίως, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων (TEU) από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες logistics. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης που καταβάλει στην ΟΛΠ ΑΕ η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ ΑΕ για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά θα αυξηθεί σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού που εγκρίθηκε πρόσφατα από το διοικητικό συμβούλιο της εισηγμένης από τα 34,1 εκατ. ευρώ το 2013 σε 80,1 εκατ. το 2018 χωρίς καν να συνυπολογιστεί η αύξηση της δυναμικότητας του τερματικού λιμένα από τη νέα επένδυση της Cosco για την ανάπτυξη του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ. 

Όπως έχει δηλώσει και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης «ο Φιλικός Διακανονισμός Β’ της Σύμβασης Παραχώρησης είναι μια επικερδής επιχειρηματική δραστηριότητα, στα πλαίσια των πολιτικών των παραχωρήσεων λιμενικών υπηρεσιών, όπως γίνεται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Πολύ δε περισσότερο που ο παραχωρούμενος χώρος είναι θάλασσα και όχι ενεργά λειτουργών προβλήτας». 

Η ΣΕΠ Α.Ε. αναλαμβάνει όχι μόνον να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ αλλά και να κατασκευάσει για λογαριασμό της ΟΛΠ Α.Ε. το νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυα του όπως και να αναβαθμίσει τον Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG’s, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του. Επίσης η κινεζική πλευρά δεσμεύεται να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ’ ελάχιστον 7 γερανογέφυρες Super Post Panamax και 16 RMG’s, ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία. Η Cosco θα χρηματοδοτήσει όλα τα πιο πάνω έργα με ποσά ύψους 230 εκ. ευρώ ενώ θα συνεχίσει να καταβάλει στον ΟΛΠ Α.Ε. τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση Παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα. Το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα δεν καταργείται αλλά θα προσαρμοσθεί η καταβολή βάσει οικονομικών δεικτών (ΑΕΠ) λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής Σύμβασης. Η Cosco θα προσκομίσει ή θα επεκτείνει τις εγγυητικές επιστολές για την κάλυψη της κατασκευής του έργου του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ. Με τα παραπάνω έργα θα αυξήσει τη δυναμικότητα του Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ από 3.700.000 TEU ετησίως σε 6.200.000 TEU. Εάν σε αυτά προστεθούν και οι δυνατότητες του Προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ίδιος ο ΟΛΠ και η διακίνηση προσεγγίσει τη δυναμικότητα τότε ο Πειραιάς αναδεικνύεται όχι μόνον στο μεγαλύτερο λιμάνι της μεσογείου αλλά και σε ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπη και παγκοσμίως. 

Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα μέχρι το 2044. Ο νέος δυτικός Προβλήτας ΙΙΙ προβλέπεται να είναι λειτουργικά έτοιμος το 2020. Όμως κύκλοι σε γνώση των ρυθμών που έχουν δουλέψει τις επενδύσεις τους στο πρόσφατο παρελθόν οι Κινέζοι, πιθανολογούν πολύ ταχύτερη ολοκλήρωση των έργων."


"Πώς η επένδυση της Cosco θα “απογειώσει” τον Πειραιά"

"Σε κυρίαρχο λιμάνι μεταφόρτωσης στην Ευρώπη, με τεράστια οφέλη για τα οικονομικά μεγέθη του ΟΛΠ, μεταμορφώνει τον Πειραιά η επένδυση των 230 εκατ. ευρώ της Cosco για την κατασκευή, ανάπτυξη και εξοπλισμό του δυτικού τμήματος του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και τη δημιουργία νέου τερματικού σταθμού πετρελαιοειδών.

Εν όψει της έκτακτης γενικής συνέλευσης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ), στις 11/11 όπου οι μέτοχοι θα κληθούν να εγκρίνουν το φιλικό διακανονισμό με τη Cosco (Υποβολή προς έγκριση του Σχεδίου Συμφωνητικού Β΄ Τροποποίησης μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ για την κατασκευή του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ και την ανακαίνιση του Προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ με νέο εξοπλισμό, ύψους επένδυσης 230 εκατ.ευρώ) έχουν δημοσιοποιηθεί λεπτομέρειες για το project των Κινέζων στον Πειραιά, που πέραν άλλων οφελειών, θα αναβαθμίσει τεχνολογικά τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, ώστε να μπορούν να υποδέχονται πλοία νέας γενιάς (18.000 TEUS), καθιστώντας τον Πειραιά διεθνή κόμβο μεταφόρτωσης στη Μεσόγειου.

Με βάση, λοιπόν, την εισήγηση του επικεφαλής του ΟΛΠ Ανωμερίτη, όπως αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης αυτής θα ανέλθει, όταν ολοκληρωθεί η επένδυση σε 860 εκατ. ευρώ κατά το απαισιόδοξο σενάριο και σε 1,08 δισ. ευρώ στο πιο αισιόδοξο σενάριο, από 498 εκ. ευρώ που ήταν κατά την έναρξη της αρχικής σύμβασης.

Όσο για τα άμεσα οικονομικά οφέλη του ΟΛΠ, με δεδομένo ότι το ποσοστό εσόδων του Οργανισμού επί των συνολικών εσόδων της ΣΕΠ Α.Ε. παραμένει σταθερό (24,5% από το 2017) και οι κινήσεις φορτίων αυξάνονται από 3,7 εκατ. TEUS, σε 6,2 εκατ. TEUS (μονάδα μέτρησης containers), η εταιρεία αναμένει σημαντικότατη αύξηση σε έσοδα και κέρδη. Σημειώνεται πως σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού και χωρίς να συνυπολογιστεί η αύξηση της δυναμικότητας του τερματικού λιμένα από τη νεα επενδυση της Cosco για την ανάπτυξη του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ, το ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης που θα καταβάλει στην ΟΛΠ ΑΕ η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ ΑΕ για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, θα αυξηθεί σε 80,1 εκατ. το 2018, από τα 34,1 εκατ. ευρώ το 2013.

Όπως έχει δημοσιοποιήσει το Capital.gr., η επένδυση των Κινέζων που θα χρηματοδοτηθεί εξ’ ολοκλήρου από την θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε., αφορά όχι μόνον στην κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα ΙΙΙ αλλά και την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ του νέου τερματικού σταθμού Προβλητών Πετρελαιοειδών, όπως και την αναβάθμιση του Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG’s, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του. Επίσης η κινεζική πλευρά δεσμεύεται να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ’ ελάχιστον επτά γερανογέφυρες Super Post Panamax και 16 RMG’s, ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία.

Με τα παραπάνω έργα θα αυξήσει τη δυναμικότητα του Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ από 3.700.000 TEU ετησίως σε 6.200.000 TEU. Εάν σε αυτά προστεθούν και οι δυνατότητες του Προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ίδιος ο ΟΛΠ και η διακίνηση προσεγγίσει τη δυναμικότητα τότε ο Πειραιάς αναδεικνύεται όχι μόνον στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου αλλά και σε ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπη και παγκοσμίως.

Το ΤΑΙΠΕΔ

Εν όψει, πάντως, της επικείμενης γενικής συνέλευσης του Οργανισμού, κύκλοι με στενή γνώση των διαδικασιών επισημαίνουν ότι το συμβατικό κείμενο που απεστάλη από το διοικητικό συμβούλιο στη γενική συνέλευση του ΟΛΠ, είναι το αρχικό κείμενο για το οποίο άλλωστε υπάρχει και συμφωνία με τη ΣΕΠ ΑΕ, και όχι κείμενο που να «θεραπεύει» τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τις οποίες το τελευταίο πρόσφατα ενέκρινε τον φιλικό διακανονισμό.

Στο γεγονός αυτό, δηλαδή στην ύπαρξη διαφοροποίησης με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού, αποδίδουν οι ίδιες πηγές και την επιφυλακτικότητα που επέδειξαν στην συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ τη Δευτέρα, οι εκπρόσωποι του βασικού μετόχου, ΤΑΙΠΕΔ.

Από την πλευρά του Ταμείου, πληροφορίες θέλουν να διατηρούνται οι επιφυλάξεις και να εξετάζεται η στάση που θα κρατήσει στη γενική συνέλευση, της οποίας και την κατασταστική πλειοψηφία ελέγχει. Και αυτό διότι, θέλει να αποφύγει «υποτροπή» όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, σε γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν και τον διαγωνισμό για την πώληση του 67,7% της εισηγμένης.

Ο τρίτος ενδιαφερόμενος, δηλαδή η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά, ΣΕΠ ΑΕ, δεν εμφανίζεται πάντως να ανησυχεί σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, για τον τρόπο με τον οποίο προχωρά προς το τελικό στάδιο, αυτό της Ολομέλειας της Βουλής, η νέα σύμβαση που θα ξεκλειδώσει την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού."



Πηγή:www.capital.gr,  22 Οκτωβρίου 2014



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Ξεκινάει η επένδυση ύψους 230 εκατ. της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά (άρθρο 23.01.2015)"


"Εγκαινιάστηκε χθες το απόγευμα και τυπικά στις εγκαταστάσεις της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά) η έναρξη των εργασιών για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά μέσω της δημιουργίας της νέας Δυτικής Προβλήτας ΙΙΙ. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ, από τα 3,7 εκατ. σε 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.

Στη χθεσινή εκδήλωση παρέστησαν υψηλόβαθμα στελέχη της Cosco, ενώ μήνυμα απηύθυνε διά του Κινέζου πρέσβη Τζόου Σιαολί και ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, τονίζοντας ότι η νέα επένδυση θα αποτελέσει εφαλτήριο για περαιτέρω σύσφιγξη των οικονομικών σχέσεων Κίνας - Ελλάδας. Στην εκδήλωση παρέστη και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος στάθηκε στη σημασία που έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις και οι ξένοι επενδυτές προς την κατεύθυνση της τόνωσης της ανάπτυξης. Παράλληλα, ο κ. Σαμαράς επιτέθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση, την οποία κατηγόρησε για κρατισμό, ότι απειλεί να ματαιώσει μεγάλες επενδύσεις.

Υπενθυμίζεται ότι η νέα επένδυση αποτελεί το σημείο αναφοράς της συμφωνίας φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ, προϊόν διεργασιών που διήρκεσαν σχεδόν δύο χρόνια. Η συμφωνία εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ελεγκτικό Συνέδριο, το διοικητικό συμβούλιο και τη γενική συνέλευση του ΟΛΠ, υπογράφηκε από το υπ. Ναυτιλίας και ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής, πριν από περίπου ένα μήνα. Βάσει αυτής, το 2021, όταν και προβλέπεται να λειτουργήσει η νέα Δυτική Προβλήτα ΙΙΙ, τα ετήσια έσοδα του ΟΛΠ θα ανέλθουν σε 109,3 εκατ. ευρώ, μέγεθος που ισοδυναμεί με τον σημερινό ετήσιο τζίρο του. Σύμφωνα με τον υπ. Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, η αξία της νέας σύμβασης ΟΛΠ-ΣΕΠ κυμαίνεται μεταξύ 860 εκατ. ευρώ - 1,1 δισ. ευρώ, ανάλογα με το χειρότερο και καλύτερο σενάριο αντίστοιχα, έναντι περίπου 550 εκατ. ευρώ, που ήταν η μέχρι σήμερα αξία της συμφωνίας των δύο πλευρών.

Σημειωτέον ότι κατά το 2014, η ΣΕΠ διακίνησε συνολικά 2,987 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Cosco Pacific, μητρικής της ΣΕΠ, η ετήσια αύξηση είναι της τάξεως του 18,5% σε σχέση με το 2013, όταν είχαν διακινηθεί 2,512 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Σε μηνιαία βάση, τον Δεκέμβριο διακινήθηκαν 254,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 237,1 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια τον αντίστοιχο μήνα του 2013, μια μεταβολή της τάξεως του 7,3%. Εν ολίγοις, η ΣΕΠ λειτουργεί σήμερα στο 85% της ετήσιας δυναμικότητάς της, που υπολογίζεται σε 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, γεγονός που δικαιολογεί την προσπάθειά της να επεκτείνει ακόμα περισσότερο τη δυναμικότητα του λιμανιού. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι ο ρυθμός της αύξησης στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε αισθητή επιβράδυνση κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, καθώς δεν ξεπέρασε το 6,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.

Εν τω μεταξύ, σε σχετική της μελέτη, η εταιρεία Βusiness Monitor International κάνει λόγο για διατήρηση της ανοδικής πορείας του λιμανιού του Πειραιά, κυρίως ως αποτέλεσμα των πρόσθετων επενδύσεων, καθώς η οικονομία παραμένει ευάλωτη. Σύμφωνα με την BMI, κατά το 2015, προβλέπεται αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον ΟΛΠ κατά 17%, λαμβάνοντας υπόψη της σενάριο ανάπτυξης του ΑΕΠ κατά 1,2% κατά το τρέχον έτος, πρόβλεψη που διατηρεί και για το 2016."



ΠΗΓΗ:kathimerini.gr, 23.01.2015


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου