Τι είναι και πώς λειτουργεί ο ELA
Τα πιστωτικά ιδρύματα στη ζώνη του ευρώ έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν χρηματοδότηση από τις κεντρικές τράπεζες σε εξαιρετικές περιπτώσεις μέσω της παροχής έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα (Emergency Liquidity Assistance - ELA).
Η έκτακτη ενίσχυση σε ρευστότητα παρέχεται με ευθύνη της ενδιαφερόμενης εθνικής κεντρικής τράπεζας. Αυτό σημαίνει ότι η εν λόγω τράπεζα αναλαμβάνει το κόστος και τους κινδύνους που ενδέχεται να προκύψουν από την παροχή έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα.
Βάσει του άρθρου 14.4 του Καταστατικού του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ανατίθεται στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ η αρμοδιότητα περιστολής των πράξεων παροχής έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα, εφόσον το Διοικητικό Συμβούλιο αποφανθεί ότι οι εν λόγω πράξεις παρακωλύουν τους στόχους και τα καθήκοντα του Ευρωσυστήματος. Στην περίπτωση αυτή, το Διοικητικό Συμβούλιο αποφασίζει με πλειοψηφία δύο τρίτων των ψήφων.
Κατά κανόνα οι εθνικές κεντρικές τράπεζες παρέχουν στην ΕΚΤ λεπτομερή στοιχεία για κάθε πράξη έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα, το αργότερο εντός δύο εργάσιμων ημερών από την εκτέλεση της εν λόγω πράξης.
Τα στοιχεία αυτά πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα εξής:
1 Τον αντισυμβαλλόμενο προς τον οποίο χορηγήθηκε ή πρόκειται να χορηγηθεί έκτακτη ενίσχυση σε ρευστότητα
2 Την ημερομηνία αξίας και την ημερομηνία λήξης της έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα που χορηγήθηκε ή που πρόκειται να χορηγηθεί
3 Το ποσό της έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα που χορηγήθηκε ή που πρόκειται να χορηγηθεί
4 Το νόμισμα στο οποίο χορηγήθηκε ή πρόκειται να χορηγηθεί έκτακτη ενίσχυση σε ρευστότητα
5 Τις εξασφαλίσεις/εγγυήσεις έναντι των οποίων χορηγήθηκε ή πρόκειται να χορηγηθεί έκτακτη ενίσχυση σε ρευστότητα, συμπεριλαμβανομένων της αποτίμησης των παρεχόμενων εξασφαλίσεων και τυχόν περικοπών αποτίμησης που εφαρμόζονται σε αυτές, και, όπου κρίνεται σκόπιμο, λεπτομερή στοιχεία σχετικά με τις παρεχόμενες εγγυήσεις και τους όρους τυχόν συμβατικών διασφαλίσεων
6 Το επιτόκιο που θα καταβληθεί από τον αντισυμβαλλόμενο επί του ποσού της έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα που χορηγήθηκε ή που πρόκειται να χορηγηθεί
7 Τους ειδικούς λόγους για τους οποίους χορηγήθηκε ή πρόκειται να χορηγηθεί έκτακτη ενίσχυση σε ρευστότητα (π.χ. κάλυψη διαφορών αποτίμησης, εκροές καταθέσεων κ.λπ.)
8 Τη βραχυμεσοπρόθεσμη αξιολόγηση εκ μέρους του φορέα προληπτικής εποπτείας σχετικά με την κατάσταση ρευστότητας και τον βαθμό φερεγγυότητας του πιστωτικού ιδρύματος που λαμβάνει την έκτακτη ενίσχυση σε ρευστότητα, συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων που χρησιμοποιήθηκαν προκειμένου να εξαχθούν θετικά συμπεράσματα όσον αφορά τη φερεγγυότητά του, και
9 Οπου κρίνεται σκόπιμο, μια αξιολόγηση των διασυνοριακών προεκτάσεων ή/και των πιθανών συστημικών επιδράσεων της κατάστασης που επέβαλε/επιβάλλει την παροχή έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα.
Σε περίπτωση που το συνολικό ποσό των σχεδιαζόμενων πράξεων παροχής έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα προς συγκεκριμένο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή προς συγκεκριμένο όμιλο χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων υπερβαίνει το όριο των 500 εκατ. ευρώ, η ενδιαφερόμενη ΕθνΚΤ οφείλει να ενημερώσει σχετικώς την ΕΚΤ το νωρίτερο δυνατόν πριν από την παροχή της αιτούμενης ενίσχυσης.
Σε περίπτωση που το συνολικό ποσό των σχεδιαζόμενων πράξεων έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα προς συγκεκριμένο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή προς συγκεκριμένο όμιλο χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων υπερβαίνει το όριο των 2 δισ. ευρώ, το Διοικητικό Συμβούλιο θα εξετάζει κατά πόσον η διενέργεια των εν λόγω πράξεων θέτει κίνδυνο παρακώλυσης των στόχων και των καθηκόντων του Ευρωσυστήματος.
Θέσπιση ορίου
Κατόπιν σχετικού αιτήματος της ενδιαφερόμενης ΕθνΚΤ, το Διοικητικό Συμβούλιο δύναται να αποφασίσει να θεσπίσει όριο και να μην προβάλει αντιρρήσεις για τις σχεδιαζόμενες πράξεις έκτακτης ενίσχυσης σε ρευστότητα το ποσό των οποίων δεν υπερβαίνει το εν λόγω όριο και οι οποίες διενεργούνται εντός προκαθορισμένου σύντομου χρονικού διαστήματος. Το εν λόγω όριο δύναται επίσης να αφορά αρκετά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή/και αρκετούς ομίλους χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων ταυτόχρονα.
Ούτε ένα ευρώ επιπλέον ELA στην Ελλάδα αποφάσισε η ΕΚΤ
Δεν αυξήθηκε η ρευστότητα στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα όπως ήταν αναμενόμενο
Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα άφησε αμετάβλητη την ρευστότητα προς τις ελληνικές τράπεζες μέσω του μηχανισμού παροχής έκτακτης ρευστότητας (ELA).
Στη χθεσινή συνεδρίασή του, η οποία ακολούθησε την ολοκλήρωση της συζήτησης των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης στο Eurogroup, οι κεντρικοί τραπεζίτες των χωρών μελών της ΕΚΤ δεν έδωσαν επιπλέον χρήματα στην Ελλάδα ούτε όμως και μείωσαν το ποσό που έχουν ήδη παραχωρήσει στις ελληνικές τράπεζες.
Παραλλήλως, οι κεντρικοί τραπεζίτες της ΕΚΤ αποφάσισαν περαιτέρω εξέταση του ζητήματος της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών - αν χρειαστεί - σε επόμενη συνεδρίαση. Δεν ελήφθη απόφαση για κούρεμα των εγγυήσεων (collateral) η οποία μπορεί να οδηγούσε σε ασφυξία τις ελληνικές τράπεζες.
Σε μια περίοδο που στις ελληνικές τράπεζες έχει επιβληθεί κεφαλαιακός έλγχος, τα καταστήματα είναι κλειστά και οι τράπεζες προειδοποιούν ότι τα μετρητά στερεύουν και από τα ATM πολύ σύντομα, η παροχή έκτακτης ρευστότητας από την ΕΚΤ θα ήταν ένα πραγματικό «δώρο». Ωστόσο, η απόφαση του Μάριο Ντράγκι και των συνεργατών του να μην αλλάξουν τους όρους χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών αναμένοντας τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος δείχνει ότι η Φρανκφούρτη τηρεί στάση αναμονής και διατηρεί τον ELA για την Ελλάδα στα 88,6 δισ.ευρώ.
ΠΗΓΕΣ: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=64125348
http://www.protothema.gr/economy/article/489540/sumfona-me-plirofories-i-ekt-apofasise-diatirisi-tou-ela-/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου