Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2015

Πώς τα capital controls αλλάζουν το χάρτη στο λιανεμπόριο - Τα κέρδη των μεγάλων και οι ζημιές των ...μικρών





Tην ώρα που οι μικροί του εγχώριου λιανεμπορίου είδαν τους τζίρους τους να καταποντίζονται περαιτέρω λόγω πτώσης της κατανάλωσης και capital controls, τα εμπορικά κέντρα και οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου, μετά το σοκ των πρώτων ημερών, φαίνεται ότι έχουν επιδείξει σημαντικές αντοχές, ενώ τα νούμερα του Αυγούστου παραπέμπουν και σε αύξηση του μεριδίου αγοράς τους. 

Ετσι, ενίσχυση του μεριδίου λόγω ακριβώς των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά διαπιστώνει η θυγατρική του ομίλου Λάτση που διαχειρίζεται τα τρία μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα της χώρας, το «The Mall Athens» και το «Golden Hall» στο Μαρούσι, καθώς και το «Mediterranean Cosmos».

Και τα τρία εμπορικά κέντρα είδαν τις πωλήσεις των καταστημάτων τους να μειώνονται μέσα στον Ιούλιο λόγω των capital controls, ωστόσο η αύξηση της επισκεψιμότητας τον Αύγουστο παραπέμπει τώρα σε αναστροφή του κλίματος και εκ νέου αύξηση των πωλήσεων, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις από τους καταστηματάρχες που διαθέτουν χώρους μέσα στα malls. Ειδικότερα, μετά την εφαρμογή της τραπεζικής αργίας και την επιβολή του ελέγχου στην κίνηση κεφαλαίων στις 28 Ιουνίου, οι συνολικές πωλήσεις των καταστημάτων στα τρία malls τον Ιούλιο μειώθηκαν κατά 7% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2014, ποσοστό πάντως το οποίο είναι κατά πολύ χαμηλότερο σε σχέση με τη συνολική πτώση της αγοράς, η οποία ξεπερνά το 30%. Σε επίπεδο επταμήνου, ωστόσο, οι συνολικές πωλήσεις στα τρία malls για το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2015 εμφανίζονται αυξημένες κατά 3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.

Συνολικά για το 2015, η διοίκηση του κ. Οδυσσέα Αθανασίου προβλέπει, με βάση τα σημερινά δεδομένα και τα συνεχώς διευρυνόμενα μερίδια αγοράς, περαιτέρω βελτίωση των επιδόσεων στα εμπορικά κέντρα του ομίλου, τα οποία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, για το πρώτο εξάμηνο του 2015 είχαν αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 1,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και αύξηση των πωλήσεων των καταστηματαρχών κατά 5,2%. Τα νούμερα ήταν καλύτερα, ως αναμενόμενο, κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, ενώ το επόμενο διάστημα σταδιακά επιδεινώθηκαν.

Το κομμάτι των νέων επενδύσεων για τη θυγατρική του ομίλου Λάτση ουσιαστικά θα καθοριστεί από την περίοδο μετά τις εκλογές και το αν τελικά οι εγκρίσεις και οι αδειοδοτήσεις για το μεγάλο project της ανάπλασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, το οποίο έχει αναλάβει η εταιρεία, θα προχωρήσουν εντός των χρονοδιαγραμμάτων, ιδιαίτερα μάλιστα αν ληφθεί υπόψη ότι η αποκρατικοποίηση του Ελληνικού περιλαμβάνεται στη λίστα των υποχρεώσεων της ελληνικής κυβέρνησης έναντι των δανειστών.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο εμπορικό πάρκο των Σπάτων, του ομίλου Ελλάκτωρ, το οποίο επίσης έδειξε σημαντικές αντοχές και αυξάνει σταδιακά το μερίδιο αγοράς του: το Smart Park στο πρώτο εξάμηνο του έτους αύξησε τους επισκέπτες του κατά 6,1% και τον καθαρό κύκλο εργασιών του κατά 10,7%, ενώ με βάση τα στοιχεία για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αύξηση της επισκεψιμότητας διαμορφώθηκε στο 3% και 10% αντίστοιχα. Το πάρκο δέχθηκε ένα πρώτο σoκ τις πρώτες ημέρες μετά το δημοψήφισμα, ωστόσο ανέκαμψε γρήγορα, ενώ το επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2015 έκλεισε με αύξηση στον τζίρο των καταστημάτων κατά 6,7%. Το Smart Park φαίνεται να επωφελείται και από τη θέση του, καθώς προσελκύει και παραθεριστές από τις γύρω περιοχές, ενώ και το όμορο εκπτωτικό χωριό McArthurGlen, του φερώνυμου ομίλου και της επενδυτικής Bluehouse έχει βελτιώσει σημαντικά τα νούμερά του όσον αφορά την προσέλκυση τουριστών.

Folli Follie

Διευρυνόμενα είναι και τα οφέλη από τον τουρισμό για τον όμιλο της Folli Follie, ο οποίος παράλληλα συνεχίζει να κερδίζει μερίδια σε όλους τους τομείς όπου δραστηριοποιείται. Στον κλάδο των πολυκαταστημάτων, μέσω των «attica», υπήρξαν πράγματι σκαμπανεβάσματα μέσα στον Ιούλιο, ο οποίος έκλεισε τελικά με πτώση, σε μηνιαία βάση κατά 5% (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το πολυκατάστημα της Tσιμισκή στη Θεσσαλονίκη). Τα πρώτα νούμερα του Αυγούστου έδειξαν, ωστόσο, αύξηση πωλήσεων άνω του 10% έναντι του αντίστοιχου περσινού μήνα, γεγονός το οποίο στηρίχθηκε πολύ και από τις αυξημένες πωλήσεις tax-free, ειδικά για το κεντρικό «attica» στο Citylink του Συντάγματος. Συνολικά σε επίπεδο επταμήνου τα πολυκαταστήματα «attica», πλην αυτού της Τσιμισκή, το οποίο παρουσιάζει επιδόσεις πάνω από τις αρχικές προβλέψεις, κινούνται με αύξηση 5%, ενώ οι tax-free πωλήσεις «τρέχουν» με αύξηση φέτος άνω του 30%.

Συνολικά για τις επιδόσεις του ομίλου Folli Follie, ο οποίος -παρεμπιπτόντως- εκτός της αβεβαιότητας στην Ελλάδα έχει να αντιμετωπίσει αυτή τη στιγμή και το δύσκολο περιβάλλον στην Κίνα, όπου δραστηριοποιείται τόσο μέσω του brand της Folli Follie όσο και πιο πρόσφατα μέσω της Links of London, o επικεφαλής του ομίλου Τζώρτζης Κουτσολιούτσος ανέφερε προ ημερών στους αναλυτές ότι παραμένουν ικανοποιητικές. Εν μέσω μάλιστα capital controls, οι επιδόσεις στην Ελλάδα κινούνται υψηλότερα των προσδοκιών του ομίλου, αν ληφθεί υπόψη ότι οι πωλήσεις τον Ιούλιο ήταν σταθερές, ενώ τον Αύγουστο υπήρξε εκ νέου σημαντική αύξηση σε επίπεδο πωλήσεων στην Ελλάδα, με αυξημένη χρήση πιστωτικών καρτών και ώθηση από τον τουρισμό τόσο για τον κλάδο των πολυκαταστημάτων του ομίλου όσο και για τον τομέα χονδρικής. Σύμφωνα με τον κ. Κουτσολιούτσο, λόγω της μακροχρόνιας και καλής συνεργασίας του ομίλου με τους προμηθευτές του δεν αντιμετώπισε ουσιαστικά προβλήματα όσον αφορά το κομμάτι των πληρωμών και της προμήθειας εμπορευμάτων λόγω των capital controls, πέραν της αρχικής αναστάτωσης, ενώ το γεγονός ότι ο όμιλος έχει υγιή εικόνα χρηματοοικονομικά επίσης έπαιξε σημαντικό ρόλο ως προς τις σχέσεις του με τις τράπεζες.

ΙΚΕΑ και Intersport

Οι καλές σχέσεις με τους προμηθευτές τόσο με τη μητρική της αλυσίδας ΙΚΕΑ όσο και με τους επιμέρους προμηθευτές της The Athlete’s Foot και Intersport (Nike, Adidas, Αsics κ.λπ.) έχουν βοηθήσει εν μέσω capital controls και τον όμιλο Fourlis, με τη διοίκηση Πεταλά να εκτιμά ότι «ο νούμερο 1 παράγοντας που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τους επόμενους μήνες την ελληνική αγορά συνολικά θα είναι η επάρκεια προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων». Ως προς τις συνολικές επιδόσεις της αγοράς ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Φουρλή θεωρεί ότι, σε μακροοικονομικό επίπεδο, στα θετικά περιλαμβάνονται οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού για το 2015. «Ωστόσο, οι δύο αρνητικοί παράγοντες που θα επηρεάσουν την κατανάλωση στο αμέσως επόμενο διάστημα είναι καταρχάς η ίδια η εκλογική διαδικασία, αφού έχει παρατηρηθεί ότι σε προεκλογικές περιόδους η ψυχολογία των καταναλωτών πέφτει, και η φορολογική επιδρομή που αναμένεται το διάστημα από τις εκλογές έως και τα τέλη Δεκεμβρίου. Οι συγκεκριμένες συνθήκες θα επηρεάσουν τα εισοδήματα των Ελλήνων καταναλωτών μειώνοντας ουσιαστικά τις δυνατότητές τους για νέες αγορές», σημειώνει ο κ. Πεταλάς.

Ο ίδιος όμιλος είδε τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα την πρώτη εβδομάδα μετά την επιβολή των περιορισμών στις κινήσεις κεφαλαίων να σημειώνουν βουτιά σε ποσοστό 50%, για να κλείσει τελικά ο μήνας με συνολική πτώση 18% σωρευτικά για τα ΙΚΕΑ και τα Intersport. Ωστόσο, ο όμιλος δεν αντιμετώπισε ζητήματα έλλειψης προϊόντων ή προβλήματα με τους προμηθευτές, ενώ ο αμέσως επόμενος μήνας γύρισε σε θετικό πρόσημο σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2014, καλύπτοντας μάλιστα τις απώλειες του Ιουλίου σε ποσοστό 60%. Πλέον, από τις αρχές του έτους έως σήμερα οι πωλήσεις της ΙΚΕΑ στην Ελλάδα εμφανίζουν αύξηση 4%, την ώρα που το σύνολο της αγοράς στον οικιακό εξοπλισμό κινείται με αρνητικό πρόσημο. Για τα Intersport, η αύξηση στην Ελλάδα από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα διαμορφώνεται στο 3%, ενώ η Fourlis συνεχίζει να αυξάνει περαιτέρω το μερίδιο αγοράς της τόσο στο κομμάτι του οικιακού εξοπλισμού όσο και στη λιανική αθλητικών ειδών μέσω της Intersport και της νεοαποκτηθείσας The Athlete’s Foot, η οποία διαθέτει αυτή τη στιγμή τρία καταστήματα (δύο στην Ελλάδα και ένα στην Τουρκία).

Το θέμα της επάρκειας των προϊόντων, λόγω και της αυξημένης ζήτησης στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, προβάλλει και η διοίκηση Γεράρδου της Πλαίσιο, οι πωλήσεις της οποίας έχουν επηρεαστεί από την παρατεταμένη αβεβαιότητα στην αγορά. Τώρα, σε συνθήκες κεφαλαιακών ελέγχων, η διοίκηση πατέρα και υιού Γεράρδου υποστηρίζει ότι ήδη μέχρι σήμερα η λήψη πρώτων υλών και εισαγόμενων προϊόντων εξυπηρετείται σε ικανοποιητικό βαθμό, ενώ αναμένει περαιτέρω άρση των κεφαλαιακών περιορισμών μετά τις εκλογές. Η γνωστή αλυσίδα προετοιμάζει μάλιστα το 2016 τη λειτουργία ενός νέου superstore 2.000 τ.μ. στην Αθήνα και παράλληλα προχωράει σε πρόγραμμα ανακαίνισης του δικτύου της.

Ανθεκτικές στην κρίση Zara αλλά και... Hermés

Μεγάλες αντιστάσεις φαίνεται να επιδεικνύουν και οι πολυεθνικές της οικονομικής ένδυσης στη χώρα μας, οι οποίες συνεχίζουν να επενδύουν στην ελληνική αγορά, ενώ ανθεκτικές στην κρίση, μετά τις κινήσεις εξορθολογισμού των προηγούμενων ετών, αποδεικνύονται και οι πολύ ακριβές φίρμες της Βουκουρεστίου. 

Εν μέσω capital controls, οι επιδόσεις της Νο 1 αλυσίδας στην ελληνική αγορά ένδυσης, της Ζara, φαίνεται ότι αποτέλεσαν θετική έκπληξη, έστω κι αν ο όμιλος Inditex (ο οποίος δραστηριοποιείται με επτά φίρμες στη χώρα μας -Ζara, Zara Home, Stradivarius, Pull & Bear, Oysho, Berskha, Massimo Dutti- και με το ηλεκτρονικό κατάστημα της Uterque) αντιμετώπισε ουκ ολίγα προβλήματα ως προς την εισαγωγή των προϊόντων του στην Ελλάδα αλλά και τις πωλήσεις των e-shop του. Οι πληροφορίες, όμως, αναφέρουν ότι οι πωλήσεις για το δύσκολο διάστημα του Ιουλίου - Αυγούστου έκλεισαν με άνοδο, συνεχίζοντας τις θετικές επιδόσεις στη χώρα μας συνολικά για τον όμιλο.

Επισημαίνεται εδώ ότι για την οικονομική χρήση από την 1η Φεβρουαρίου 2014 μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2015 ο τζίρος της Ζara Hellas ανήλθε σε 185,1 εκατ. ευρώ, αυξημένος έναντι των 183,4 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου διαστήματος 2013-2014, ενώ η κερδοφορία προ φόρων μειώθηκε στα 3 εκατ. ευρώ από 10,7 εκατ. Η πιο ακριβή φίρμα του ομίλου, η Massimo Dutti, είχε στην Ελλάδα για τη χρήση 2014-2015 αύξηση τζίρου στα 27 εκατ. ευρώ από 25,5 εκατ. και κέρδη προ φόρων σταθερά στα 3,1 εκατ. ευρώ. Μεγάλη αύξηση σημείωσε η πιο δυνατή νεανική φίρμα του ομίλου, η Bershka, με τζίρο για τη χρήση 2014-2015 στα 64,1 από 58,8 εκατ. ευρώ και διπλάσια κέρδη προ φόρων στα 3,6 εκατ. ευρώ.




Το… αντίπαλο δέος, αυτό της σουηδικής αλυσίδας H&M, η οποία επίσης αυξάνει πωλήσεις και κέρδη στην ελληνική αγορά, συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα και ετοιμάζεται για το νέο της εγχείρημα σε ένα από τα ωραιότερα διατηρητέα στην Ερμού, στον αριθμό 11, ηλικίας άνω των 100 ετών, εκεί όπου στεγαζόταν παλιά το πολυκατάστημα της Fokas. Το νέο εξαώροφο κατάστημα της σουηδικής αλυσίδας, η οποία επίσης δεν επηρεάστηκε από τα capital controls, θα λειτουργήσει στα τέλη του φθινοπώρου και θα φιλοξενεί όλες τις σειρές της: γυναικεία, ανδρικά, παιδικά ρούχα και αξεσουάρ, καλλυντικά αλλά και είδη σπιτιού, ενώ θα αντικαταστήσει το ήδη υπάρχον κατάστημα στο νούμερο 22 της ίδιας οδού.

Ανθεκτικές στην κρίση -παρά τους κλυδωνισμούς των περασμένων ετών- αποδεικνύονται και οι πολύ ακριβές φίρμες στο κέντρο της Αθήνας, οι οποίες φαίνεται ότι κερδίζουν σημαντικά και από την αύξηση της τουριστικής κίνησης στην ελληνική πρωτεύουσα.

Ετσι, η Hermés είχε πέρυσι αύξηση σε πωλήσεις και κέρδη φτάνοντας τα 6,3 εκατ. και 1,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα σε σύγκριση με πωλήσεις ύψους 5,9 εκατ. ευρώ και κερδοφορία 849.000 ευρώ το 2013. Αύξηση σε πωλήσεις, αλλά μείωση στα κέρδη είχε η Prada, η οποία για το 2014 είχε τζίρο στα 5,9 εκατ. ευρώ (από 5,5 εκατ. ευρώ το 2013) και κέρδη 21.000 ευρώ από 150.300 ευρώ. Εντυπωσιακά ήταν τα νούμερα για τη Louis Vuitton Hellas, η οποία ανέκαμψε θεαματικά στη χώρα μας και πέρασε σε κέρδη ύψους 2 εκατ. ευρώ το 2014 από ζημίες 381.000 ευρώ το 2013, ενώ οι πωλήσεις της έκλεισαν με αύξηση στα 15,3 εκατ. ευρώ από 14,2 εκατ. ευρώ.




ΠΗΓΗ: http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/epixeiriseis/item/249924-pos-ta-capital-controls-allazoun-to-xarti-sto-lianemporio-ta-kerdi-ton-megalon-kai-oi-zimies-ton-mikron

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου