Σημαντικές αποκαλύψεις για τον τάφο της Αμφίπολης
Δύο νέα σημαντικά στοιχεία για την ανασκαφή στον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη, έκανε ο αρχιτέκτονας-αναστηλωτής Μιχάλης Λεφαντζής στο παγκόσμιο αρχαιολογικό συνέδριο στη Ρωσία.
Η πρώτη αποκάλυψη που έκανε αφορά το γκρέμισμα των τειχών της Αμφίπολης για την κατασκευή του πώρινου περιβόλου ενώ η δεύτερη αποκάλυψη αφορά το μαρμάρινο γλυπτό που ταυτοποιήθηκε και δείχνει τον αφηρωισμένο νεκρό.
Σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε, οι πωρόλιθοι που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του περιβόλου είναι ίδιοι με αυτούς των τειχών της Αμφίπολης.
Αφαιρέθηκαν κατά μήκος 183, 270 και 45 μέτρα αντίστοιχα από σημείο που βρίσκεται κοντά στον Βυζαντινό Πύργο πλησίον στο χώρο όπου διοργανώνονται σήμερα οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ της Αμφίπολης.
Βάσει κλίμακας πρόκειται για την ίδια ποσότητα πώρινων πωρόλιθων που αφαιρέθηκαν με αυτούς που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του περιβόλου.
Η σημαντική διαπίστωση όμως που προκύπτει, έχει να κάνει με τη χρονολόγηση των τειχών και κατ επέκταση με την χρονολόγηση της κατασκευής του περιβόλου.
Η αρχαιολόγος Χάιδω Κουκούλη, πρώην προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Σερρών, χρονολόγησε με νομίσματα τις επισκευές που έκαναν οι αρχαίοι Μακεδόνες στα σημεία του βόρειου τείχους απ όπου αποψιλώθηκαν οι πωρόλιθοι.
Η χρονολόγηση αυτή είναι στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα.
Αυτό το στοιχείο από μόνο του διαψεύδει μετά από χρόνια πρώτα την ίδια την αρχαιολόγο και στη συνέχεια την Τζένη Βελένη και την Αγγελική Κοταρίδη για τα όσα υποστήριξαν το Μάρτιο του 2016 στο ΑΕΜΘ περί ρωμαϊκής δημιουργικότητας του ταφικού συγκροτήματος στον Τύμβο Καστά.
Η δεύτερη αποκάλυψη: Ο αρχιτέκτονας της Αμφίπολης κατάφερε επίσης να εντοπίσει και να ταυτοποιήσει μια σειρά από μαρμάρινα μέλη που συνδέονται με άλλα δώδεκα της ζωφόρου του Λέοντα, με σημαντικότερο αυτό του αφηρωισμένου νεκρού.
Το γλυπτό δείχνει έναν υψηλόβαθμο αξιωματικό με επιβλητική στολή να κρατάει ανάποδα ένα σπαθί και πίσω του να ακολουθούν οι στρατιώτες.
Η τυπολογία των γλυπτών είναι παρόμοια ενώ οι γόμφοι είναι στο ίδιο σημείο ώστε το ένα μαρμάρινο μέλος να κουμπώνει με τα προηγούμενο αλλά και το επόμενο.
Τα μαρμάρινα ανάγλυφα έχουν ίδια χαρακτηριστικά ύψους και πλάτους και σε συνδυασμό περιγράφουν ολόκληρη την ιστορία του νεκρού.
Βασικό όμως στοιχείο προς μελέτη και διερεύνηση είναι η τυπολογία του σπαθιού στο γλυπτό που προσομοιάζει με αυτό που απεικονίζουν τον Μέγα Αλέξανδρο άλλα γλυπτά.
Η συζήτηση όμως συσχετισμού του μνημείου με τον Μέγα Στρατηλάτη προκύπτει και από ένα βασικό και μοναδικό προβληματισμό.
Για ποιο τόσο επιφανή και σπουδαίο ήρωα οι αρχαίοι Μακεδόνες θα γκρέμιζαν τα τείχη μιας πόλης προκειμένου να φτιάξουν ένα μεγαλοπρεπές μνημείο δημοσία δαπάνη;
Και ένα δεύτερο και κυρίαρχο ερώτημα.
Ποιος είναι αυτός που διαβεβαιώνει ότι η συνέχιση των ανασκαφών στον Τύμβο Καστά δεν επιφυλάσσει μια μεγαλύτερη έκπληξη για όλους;
Ο Μιχάλης Λεφαντζής ξεκίνησε την ομιλία του στο Ερμιτάζ παρουσιάζοντας τον έργο του στην Ακρόπολη και μέσα από μια διαδρομή οκτώ χρόνων εξήγησε την πορεία του έως την Αμφίπολη.
Έκανε εκτενή αναφορά στον πρωτεργάτη των ανασκαφών Δημήτρη Λαζαρίδη και στην αρχαιολόγο Κατερίνα Περιστέρη.
ΠΗΓΗ: http://www.zougla.gr/greece/article/simantikes-apokalipsis-sti-rosia-gia-ton-tafo-tis-amfipolis-1382323
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου