Τρίτη 4 Απριλίου 2017

Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν συνιστούν απειλή για τη ζήτηση πετρελαίου

 

Ο δημοφιλής ισχυρισμός ότι η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων θα επιταχύνει την έλευση της κορύφωσης της ζήτησης πετρελαίου υπονομεύεται από τα δεδομένα.


Η πλειοψηφία των οχημάτων διεθνώς θα παραμείνουν βενζινοκίνητα για τουλάχιστον τις επόμενες δύο δεκαετίες και αυτό θα στηρίξει τη ζήτηση για πετρέλαιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Facts Global Energy. Καθώς ο αριθμός των οχημάτων αναμένεται να αυξηθεί στα 1,8 δις. ως το 2040, η εταιρεία εκτιμά ότι μόνο το 10% θα αποτελούν ηλεκτρικά οχήματα και άλλο ένα 20% υβριδικά. Μπορεί να ακούγεται αμφιλεγόμενο δεδομένης της φήμης της Tesla, που είναι και ο στυλοβάτης των παραγωγών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και των πολλών αναλυτών που προεξοφλούν μια δομική πτώση της κατανάλωσης πετρελαίου.

Όμως, οι περισσότερες αναλύσεις υπεραπλοποιούν το θέμα και υποδεικνύουν ότι η πτώση των τιμών των μπαταριών συνδέεται στενά με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων. Η πραγματικότητα είναι πιο περίπλοκη. Η στροφή προς τον ηλεκτρισμο πρέπει να στηριχθεί σε κρατικά κίνητρα. Η Νορβηγία, για παράδειγμα, οφείλει την επιτυχία της στα εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια φορολογικών εσόδων που διοχετεύθηκαν σε επιδοτήσεις, γεγονός που έκανε σχεδόν δωρεάν το να οδηγεί κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σήμερα, είναι φυσιολογικό για ένα Νορβηγό το να αγοράσει ένα ηλεκτρικό όχημα επιπλέον ενός συμβατικού οχήματος, για να γλιτώσει χρήματα σε καθημερινή χρήση. Χωρίς αυτές τις επιδοτήσεις, οι πωλήσεις θα βυθίζονταν, όπως φάνηκε πέρυσι στη Δανία. Όταν το κίνητρο αποσύρθηκε τον Ιανουάριο του 2016, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 80% σε ένα χρόνο.

Η τεχνολογία των μπαταριών βελτιώνεται, αλλά όχι με την απαιτούμενη ταχύτητα. Ακόμα και στα 150 δολάρια ανά κιλοβατώρα, που θεωρούνται ευρέως ως επαρκή για να ξεκινήσει η μαζική παραγωγή, μια μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος συγκρίσιμη με την αυτονομία ενός συμβατικού οχήματος θα στοίχιζε δεκάδες χιλιάδες δολάρια.

Πέρα από το κόστος, η βελτίωση της αποδοτικότητας των μπαταριών σε όρους ενεργειακής πυκνότητας είναι επίσης χαμηλή. Δεν είναι εφικτό να αυξηθεί γρήγορα η ακτίνα δράσης εκτός αν προσθέσεις περισσότερες μπαταρίες στο αυτοκίνητο, το οποίο σημαίνει περισσότερο βάρος, άρα περιορισμός της απόστασης που μπορείς να διανύσεις. Επίσης, η λατρεία για τα SUV, που προκλήθηκε εν μέρει από τις χαμηλές τιμές πετρελαίου, παραμένει πρόβλημα. Πέρυσι, η Ford πούλησε έξι ελαφρά φορτηγά F-series για κάθε ένα plug-in όχημα, γεγονός που δημιουργεί μια γερή βάση για τη ζήτηση βενζίνης στα επόμενα χρόνια. Ακόμα και στην Κίνα, το ένα στα τρία αμάξια που πωλούνται είναι SUV. Με σχετικά χαμηλές τιμές αργού για τουλάχιστον την επόμενη δεκαετία, η FGE εκτιμά ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί.

Η παραγωγική δυνατότητα είναι ένα ακόμη εμπόδιο. Παρά την εντυπωσιακή ανάπτυξη χρόνο με το χρόνο, η συνολική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων παρέμεινε μικρότερη των 500.000 το 2016, έναντι μιας παγκόσμιας συνολικής παραγωγικής δυνατότητας άνω των 70 εκατομμυρίων. Η Tesla πούλησε μόλις 80.000 οχήματα πέρυσι.

Ο μαζικός εξηλεκτρισμός των παγκόσμιων οδικών μεταφορών δεν θα γίνει εφικτός δίχως μεγάλης κλίμακας συμμετοχή των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Ένα παράδειγμα είναι το Nissan Leaf, που σήμερα είναι από τα παγκόσμια best seller και τα πιο οικονομικά ηλεκτρικά οχήματα. Από την κυκλοφορία του, έξι χρόνια πριν, οι συνολικές πωλήσεις φτάνουν μόλις τις 250.000. Αν και η εταιρεία πούλησε σχεδόν 10 εκατ. οχήματα πέρυσι, λιγότερο από το 1% αυτών ήταν ηλεκτρικά.

Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε με ρυθμό 2 εκατ. οχήματα ετησίως την περασμένη δεκαετία. Ακόμα και αν η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων αυξανόταν με το ρυθμό αυτό για τις επόμενες δύο δεκαετίες, το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο θα παρέμενε περιορισμένο. Η πορεία της ζήτησης για βενζίνη – και για πετρέλαιο – δεν θα καθοριστεί στη Δύση, αλλά στην Ασία, η οποία βρίσκεται στα ξεκινήματα της μαζικής χρήσης οχημάτων. Η Ασία διαθέτει περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου στόλου, ύψους 1,1 δις. οχημάτων. Η FGE αναμένει μια ανάπτυξη 500 εκατ. οχημάτων στη συγκεκριμένη περιοχή στα επόμενα 25 χρόνια, η οποία είναι περισσότερη από όλο τον υπόλοιπο πλανήτη μαζί. Ως το 2040, σχεδόν ένα στα δύο οχήματα παγκοσμίως θα οδηγείται στην Ασία. Ακόμα και με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις για την ηλεκτροκίνηση, είναι δύσκολο να ορίσουμε μια κορύφωση της ζήτησης για βενζίνη με μια συνεπακόλουθη πτώση. Ένα πιο πιθανό σενάριο είναι ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται για αρκετές δεκαετίες.


ΠΗΓΗ: http://energypress.gr/news/ta-ilektrika-ohimata-den-synistoyn-apeili-gia-ti-zitisi-petrelaioy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου