Τετάρτη 9 Μαΐου 2018

Η ιστορία του πλοίου με τους 410 τόνους εκρηκτικών στο Ηράκλειο 



Στις 6 Ιανουαρίου 2018, άρχισε να παρατηρείται έντονη κινητικότητα στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης. Μέλη του Λιμενικού Σώματος επιβιβάστηκαν στο «Ανδρομέδα», ένα πλοίο σημαίας Τανζανίας που είχε εντοπιστεί να κινείται ύποπτα στα ανοιχτά του νησιού. Εκεί συνάντησαν κάτι που δεν είχαν δει ποτέ ξανά στη ζωή τους: 29 κοντέινερ με 410 τόνους εκρηκτικών υλών, αξίας πέντε εκατομμυρίων ευρώ, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονταν πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικό τζελ. 

Λίγο αργότερα, ο διευθυντής του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου, χαρακτήρισε το «Ανδρομέδα» κινητή βόμβα, αφού από την έρευνα των αρχών προέκυψε ότι οι τεράστιες ποσόστητες εκρηκτικών επρόκειτο να μεταφερθούν σε εμπόλεμες ζώνες, ενώ ήταν δυνατόν να χρησιμοποιηθούν και για την παρασκευή βομβών για τρομοκρατικές ενέργειες. «Το Λιμενικό Σώμα απασφάλισε μια κινητή βόμβα που θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον», είπε ο κ. Αργυρίου λίγο μετά τον εντοπισμό των εκρηκτικών υλών και τη σύλληψη του οκταμελούς πληρώματος του πλοίου, στο οποίο περιλαμβάνονταν δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί κι ένας Αλβανός.

«Θύμα απάτης»

Από την ημέρα που βρέθηκαν τα εκρηκτικά, ο αρχιπλοίαρχος και εκπρόσωπος της εταιρείας Andromeda Shipmanagement, Θεόδωρος Ρέλλος, ο οποίος βρίσκεται προφυλακισμένος στις φυλακές Κορυδαλλού για την εν λόγω υπόθεση, έχει δηλώσει ότι τα εκρηκτικά δεν θα πήγαιναν ποτέ στη Λιβύη αλλά στους νόμιμους παραλήπτες τους, που ήταν δύο εταιρείες στην Αιθιοπία που αναγράφονται στα παραστατικά. Συγκεκριμένα, αμέσως μετά την ανακάλυψη των εκρηκτικών, υποστήριξε στο Έθνος ότι ο ίδιος και η εταιρεία του έπεσε θύμα ναυταπάτης: «Η εταιρεία μας έπεσε θύμα απάτης. Οι Λιβανέζοι και Τούρκοι που ναύλωσαν το πλοίο έλαβαν τα χρήματα για την πώληση του φορτίου αλλά δεν μας πλήρωσαν, δημιουργώντας πρόβλημα στην ολοκλήρωση του δαπανηρού δρομολογίου. Οι παραλήπτες του φορτίου ήταν ένας πάμπλουτος Σεΐχης από την Αιθιοπία που έχει χρυσωρυχεία, ένας επιχειρηματίας που κατασκευάζει σιδηρόδρομο στην Αιθιοπία και μία κατασκευαστική εταιρία. Ο Σεΐχης είναι γνωστός στην Αιθιοπία με τεράστια περιουσία. Είχαμε ελέγξει όλους τους παραλήπτες πριν αναλάβουμε τη μεταφορά. Είναι πρόσωπα αξιόπιστα. Εμείς ενημερώσαμε κάποια στιγμή ότι το μόνο λιμάνι που πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας για να δέσουμε είναι αυτό στη Μισουράτα Λιβύης. Δεν έγινε τίποτα στα κρυφά».

Σε νέες δηλώσεις που έκανε στην Huffington Post, ο κ. Ρέλλος είπε ότι «με ανυπόστατα στοιχεία, περνώντας στα όρια της σκευωρίας, είμαστε προφυλακισμένοι. Συγκρίνοντάς την υπόθεση μας με άλλες κυριαρχούν αναπάντητα ερωτήματα, τα οποία θέσαμε στην ανάκριση άλλα κανείς δεν δίνει σημασία. Νόμιμο φορτίο, νόμιμοι όλοι οι εμπλεκόμενοι, όλα πιστοποιημένα και ένα πλοίο που ζητάει βοήθεια πλέοντας επί δυο μήνες χωρίς λιμάνι. Έχω κάνει αιτήματα αποφυλάκισης αλλά δυστυχώς έχουν απορριφθεί. Δεν έλαβαν υπόψη τους ούτε ότι πάσχω από σοβαρότατες ασθένειες».

Από την πλευρά του, ο δικηγόρος του Θεόδωρου Ρέλλου, κ. Δημήτρης Ζορμπάς, μίλησε για άδικες προφυλακίσεις: «Έχοντας πρόσφατα λάβει την εντολή υπεράσπισης από τον αρχιπλοίαρχο του Ανδρομέδα, κύριο Θεόδωρο Ρέλλο και μελετώντας τα στοιχεία της δικογραφίας, καταλήγω στο συμπέρασμα πως ο κύριος Ρέλλος και το πλήρωμα του Ανδρομέδα, είναι άδικα προφυλακισμένοι. Από την επισκόπηση της δικογραφίας δεν προκύπτει ο σκοπός εμπορίου εκρηκτικών υλών προς την Λιβύη, αλλά αντίθετα αποδεικνύεται ότι το πλοίο και το πλήρωμα έπεσαν θύματα της μη τήρησης της συμφωνίας από τους συμβαλλόμενους. Είμαστε εν αναμονή της απόφασης του Συμβουλίου σχετικά με την αποφυλάκιση ή μη του Κυρίου Ρέλλου, έπειτα από την αίτηση που κατέθεσε για άρση ή αντικατάσταση της προσωρινής κράτησης με άλλους περιοριστικούς όρους, καθώς περιμένουμε και τις ενέργειες της ανακρίτριας σύμφωνα και με τις δικές μας υποδείξεις. Ο προβληματισμός που θέλω να εκφράσω αφορά την άμεση κινητοποίηση των τούρκικων εταιριών σχετικά με το εμπόρευμα που μετέφερε το Ανδρομέδα (με νόμιμες άδειες και τίτλους). Ελπίζω πως σύντομα θα έχουμε θετικές εξελίξεις για την υπόθεση, καθώς ο εντολέας μου και εγώ έχουμε όλες τις απαντήσεις και τα στοιχεία που χρειάζονται οι Αρχές, ώστε να πέσει φως προς τη σωστή κατεύθυνση».

Παρόλα αυτά, οι Αρχές έχουν οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι τα εκρηκτικά θα κατέληγαν στη Λιβύη και έτσι η πλοιοκτήτρια θα έσπαγε το εμπάργκο που έχει επιβληθεί στη χώρα, κάτι που ουσιαστικά έχει οδηγήσει στην παράταση της προφυλάκισης του κ. Ρέλλου και του υπόλοιπου πληρώματος.

Στη Λιβύη και όχι στο Τζιμπουτί

H υπόθεση προκάλεσε αμέσως την κινητοποίηση των αρχών σε Ελλάδα και εξωτερικό. Από τις έρευνές τους προέκυψε ότι τα κοντέινερ με τα εκρηκτικά φορτώθηκαν στο πλοίο από το λιμάνι Μερσίν της Τουρκίας, ενώ διαπιστώθηκε ότι ο καπετάνιος του «Ανδρομέδα» έλαβε εντολή από τον πλοιοκτήτη να μεταβεί στο λιμάνι της Μισουράτας στη Λιβύη και όχι στο Τζιμπουτί, όπως αναφερόταν στα έγγραφα του πλοίου. Ωστόσο, κάτι τέτοιο απαγορεύεται ρητά, καθώς παραβιάζει την κοινοτική οδηγία από την Ευρωπαϊκή Ένωση που απαγορεύει «τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εσωτερική καταστολή». Εκτός από τις τεράστιες ποσότητες εκρηκτικών, σε επιθεώρηση επιθεώρηση που είχε λάβει χώρα τον Ιανουάριο από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου είχαν διαπιστωθεί συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του «Ανδρομέδα», με αποτέλεσμα να επιβληθούν πολύ υψηλά πρόστιμα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία.

H Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας ενημέρωσε για την υπόθεση την Επιτροπή Κυρώσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών για τη Λιβύη. Έτσι, εξειδικευμένοι εμπειρογνώμονες έφτασαν στην Αθήνα στις 13 Φεβρουαρίου, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν το φορτίο του πλοίου «Ανδρομέδα» εμπίπτει στις κυρώσεις του ΟΗΕ κατά της Λιβύης. Οι εν λόγω εμπειρογνώμονες μετέβησαν και στις Σέρρες, όπου για λόγους ασφαλείας έχουν αποθηκευτεί οι 410 τόνοι εκρηκτικών σε εγκαταστάσεις του Στρατού. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Δικαιοσύνη αποφάσισε να μην καταστραφούν τα εκρηκτικά, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε στο μέλλον να προκαλέσει ζημιά στο ελληνικό Δημόσιο, αν τελικά προκύψει ότι το Δημόσιο πρέπει να παραδώσει τα εκρηκτικά σε κάποιο νόμιμο ιδιοκτήτη τους.

«Αν γίνει ατύχημα, το μισό Ηράκλειο θα γίνει Σαχάρα»

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 410 τόνοι εκρηκτικών βρίσκονται σήμερα σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις στις Σέρρες, όπου μεταφέρθηκαν από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ο λόγος της μεταφοράς τους σε χώρο του στρατού οφείλεται στην υψηλή επικινδυνότητά τους, αφού ο κ. Ρέλλος είχε υποστηρίξει λίγο μετά την εύρεση των εκρηκτικών ότι «αν γίνει κάποιο ατύχημα, το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο Δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο».



Οι 410 τόνοι εκρηκτικών κατασκευάστηκαν σε δύο διαφορετικά εργοστάσια της Τουρκίας από γνωστές εταιρείες της γειτονικής χώρας. Παραλήπτες των φορτίων ήταν δύο μεγάλες εταιρείες στην Αιθιοπία, όπου διατηρούν ορυχεία και κατασκευάζουν γραμμές τρένων. Οι δύο τουρκικές εταιρείες παραγωγής εκρηκτικών, στις οποίες ανήκουν οι 410 τόνοι, έχουν αναθέσει σε Έλληνα δικηγόρο να προβεί σε όλες της νόμιμες διαδικασίες για να πάρουν πίσω το φορτίο. Σε διαφορετική περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος για εκείνες να πληρώσουν υπέρογκες ποινικές ρήτρες προς τους αγοραστές των εκρηκτικών, που δεν έλαβαν ποτέ το εμπόρευμα (χωρίς υπαιτιότητα των τουρκικών εταιριών). Σε έγγραφο που επικαλείται η Huffington Post, οι εταιρείες αναφέρουν ότι «ζητάμε την άρση της επιβληθείσας κατάσχεσης για τα ανήκοντα σε εμάς εμπορεύματα. Ζητείται άρση λόγω της μεγάλης οικονομικής ζημιάς της εταιρίας από τη δέσμευση αυτών, της αξίας των εμπορευμάτων, της πιθανής αχρησίας και των εντεύθεν βλαβών από την πιθανή διάρκεια της κατάσχεσης. 


Η συνολική αξία των εκρηκτικών είναι μεγάλη και η παραγωγή εκρηκτικών υλών, ειδικά μίας τέτοιας ποσότητας χρειάζεται πολλούς μήνες ακόμη και εάν η εταιρία μας διαθέσει όλο το εργατικό της δυναμικό στην εκτέλεση των συμφωνηθέντων παραγγελιών. Έχουμε έννομο συμφέρον για να μπορέσουμε να αναλάβουμε τα εμπορεύματα το συντομότερο δυνατόν και να εκπληρώσουμε τις συμβατικές υποχρεώσεις μας έναντι του αγοραστή, ειδάλλως υπάρχει η πιθανότητα να κληθούμε να πληρώσουμε υπέρογκες ποινικές ρήτρες, παρά το γεγονός ότι με ουδεμία υπαιτιότητα βαρυνόμαστε».

ΠΗΓΗ: https://www.vice.com/gr/article/ywxaqw/h-istoria-toy-ploioy-me-toys-410-tonoys-ekrhktikwn-poy-8a-ekane-to-hrakleio-saxara
http://www.iefimerida.gr/news/388291/ploio-kiniti-vomva-stin-kriti-me-410-tonoys-ekriktikon-eikones

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου