Η δίκη για την κατάργηση του εκκλησιασμού και της πρωινής προσευχής στο σχολείο
Το Συμβούλιο της Επικρατείας κλήθηκε να συζητήσει την περασμένη Παρασκευή ένα μεγάλο θέμα-ταμπού. Οι γονείς ενός μαθητή, η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕλΕΔΑ) και ένας εκπαιδευτικός σχολείου της Αθήνας έχουν καταθέσει αίτηση ακύρωσης των διατάξεων που αφορούν τον υποχρεωτικό εκκλησιασμό και την καθημερινή προσευχή στα σχολεία. Αυτό συμβαίνει σε μια περίοδο κατά την οποία οι σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο δικαστικών αντιδικιών και πολιτικής αντιπαράθεσης, με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά και την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση. Σε αυτό το κλίμα, η ΕλΕΔΑ διοργάνωσε το απόγευμα της περασμένης Τετάρτης στην Αθήνα εκδήλωση με θέμα την προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας στον ευαίσθητο χώρο του σχολείου.
Σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα Γαβρόγλου, εναντίον του οποίου στρέφεται η προσφυγή της ΕλΕΔΑ, η πρωινή προσευχή στα σχολεία είναι υποχρεωτική. Ο εκκλησιασμός δεν καταργείται, απλώς δίνεται στους εκπαιδευτικούς η τυπική ευχέρεια να αποφασίσουν πότε θα γίνεται. «Θίγομαι ως επιστήμονας και παιδαγωγός, όταν αναγκάζομαι να διδάσκω ως γνωστικό αντικείμενο κάτι που δεν είναι γνώση, αλλά πίστη. Θα χρειαστεί να εξηγήσω το αυτονόητο, αλλά η γνώση βασίζεται στη λογική, υπόκειται στην έρευνα και την κριτική συνεχώς. Αντίθετα, η πίστη βασίζεται σε μια εξ αποκαλύψεως αλήθεια, που δεν αμφισβητείται ποτέ», σημείωσε ο κ Βουλαλάς.
Ο Γιάννης Ιωαννίδης, νομικός και Αντιπρόεδρος της ΕλΕΔΑ, ο οποίος θα υπερασπιστεί την προσφυγή στο ΣτΕ, εξήγησε ότι στο προεδρικό διάταγμα για τη δυνητική, αλλά κατ’ ουσία υποχρεωτική, πρωινή προσευχή στο σχολείο και τον εκκλησιασμό, προστέθηκε μια διάταξη που εξαιρεί τους μαθητές «άλλου δόγματος». «Αυτό είναι εντελώς αόριστο», σημείωσε. «Στην αίτηση ακύρωσης, αυτό που επισημαίνουμε είναι ότι η επιβολή της συμμετοχής σε μια λατρευτική πρακτική, συνιστά παραβίαση της θρησκευτικής ελευθερίας. Αυτό είναι ενδεχομένως βαρύτερο από την επιβολή της διδασκαλίας των Θρησκευτικών, για την οποία υπάρχει η συζήτηση αν πρέπει να είναι ομολογιακή ή μη. Εδώ, όμως, πρόκειται για μια επέμβαση στα μύχια της συνείδησης ανήλικων παιδιών», είπε.
Ο κ. Ιωαννίδης σημείωσε ότι αν κάποιος γονιός δεν επιθυμεί το παιδί του να κάνει πρωινή προσευχή ή να πηγαίνει με το σχολείο στην εκκλησία, θα πρέπει να ζητήσει την εξαίρεση υπογράφοντας υπεύθυνη δήλωση, εκ των πραγμάτων δηλώνοντας ότι ο μαθητής δεν είναι χριστιανός ορθόδοξος. «Είναι προφανές ότι αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όσα ορίζει η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου», είπε. Ο ίδιος πρόσθεσε κάτι κρίσιμο: «Στα ζητήματα αυτά, η ελληνική κοινωνία παλινδρομεί. Σπάνια γίνεται ειλικρινής και ανοιχτός δημόσιος διάλογος κι επιπλέον γίνεται μια προσπάθεια να βγάλει το φίδι από την τρύπα το ΣτΕ ή οι ανεξάρτητες Αρχές» και όχι οι πολιτικοί, τα κόμματα και το Κοινοβούλιο.
Στην εκδήλωση μίλησε, επίσης, ο Νίκος Φίλης, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και πρώην Υπουργός Παιδείας, ο οποίος απομακρύνθηκε από την κυβέρνηση, εξαιτίας των αντιδράσεων της Εκκλησίας ,όταν επιχείρησε την αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας των Θρησκευτικών. «Η λογική ήταν να φύγουμε από την προσέγγιση του Κατηχητικού και το μάθημα να γίνει από ομολογιακό και μάθημα πίστης, μάθημα γνώσης. Δεν θα γινόταν ξαφνικά Θρησκειολογία, να είμαστε ειλικρινείς. Όμως, οι αντιδράσεις οδήγησαν στην απομάκρυνσή μου», είπε ο κ. Φίλης. «Το πιο δύσκολο, όμως, πιστέψτε με, ήταν το θέμα της πρωινής προσευχής. Υπάρχει ένα σχολείο στην Αθήνα που έχει μαθητές από 12-13 διαφορετικές χώρες. Σε αυτό, αντικαταστάθηκε η πρωινή προσευχή με ένα ποίημα του Ρίτσου και τελικά καθιερώθηκε. Αν προχωρήσει το θέμα των Θρησκευτικών, τότε θα προχωρήσει κι αυτό», εκτίμησε ο Ν. Φίλης.
«Δεν είναι μόνο οι δικοί μας "Αγιατολάχ", αλλά υπάρχουν επίσης μουσουλμάνοι μετανάστες και πρόσφυγες στην Αθήνα, που δεν αφήνουν, για παράδειγμα, τα κορίτσια τους να πηγαίνουν σε μικτά σχολεία», σημείωσε στην ομιλία του ο επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης. Ο ίδιος διέγνωσε πως το κρίσιμο πρόβλημα είναι ότι τέτοιου είδους αποφάσεις δεν τις καθορίζει η Πολιτεία, αλλά λαμβάνονται μετά από παζάρια με την Ιεραρχία, όπως χαρακτηριστικά είπε. «Πρέπει να πάμε σε αναθεώρηση του Συντάγματος και σε διακριτούς ρόλους Κράτους-Εκκλησίας», δήλωσε ο κ. Θεοδωράκης.
Τέλος, στην εκδήλωση μίλησε ο Κωνσταντίνος Μενουδάκος, πρώην Πρόεδρος του ΣτΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στις πολιτικές παλινωδίες και στις αποφάσεις των δικαστηρίων τα τελευταία χρόνια για θέματα θρησκευτικής ελευθερίας.
ΠΗΓΗ: https://www.vice.com/gr/article/xwpydn/h-dikh-gia-thn-katarghsh-toy-ekklhsiasmou-kai-ths-prwinhs-proseyxhs-sto-sxoleio
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου