Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015

Εξαγωγική ανώτατη παιδεία και οικονομική ανάπτυξη





Αρθρο της Κωνσταντίνας Κοτταρίδη*


Η Ελλάδα βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή στην ιστορία της με έντονα τα σημάδια της κρίσης έχοντας ήδη διανύσει πεντέμιση χρόνια βίαιης δημοσιονομικής προσαρμογής. Επί μακρόν γίνεται λόγος για το περίφημο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, ωσάν η λέξη ανάπτυξη να είναι κενή περιεχομένου, ωσάν να πρόκειται για φιλοσοφική έννοια για την οποία συζητούμε σε φιλικές συνάξεις ανταλλαγής απόψεων.

Ανάμεσα στα πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα και που, για κάποιο περίεργο λόγο, μένουν αναξιοποίητα, συγκαταλέγεται ένα ισχυρό όπλο που σήμερα κιόλας, ΤΩΡΑ, μπορεί η Ελλάδα να αξιοποιήσει ως άξονα του αναπτυξιακού της μοντέλου και ταυτόχρονα να προβάλει θετικά τη χώρα μας διεθνώς, κάτι που το έχουμε τόσο ανάγκη...


Αυτό το όπλο δεν είναι άλλο από την παιδεία μας. Έχουμε την πολυτέλεια να ζούμε σε μία χώρα στην οποία άνθισε ο πολιτισμός, οι τέχντες, τα γράμματα, σε μία χώρα με ήλιο δώδεκα μήνες το χρόνο, σε μία χώρα φυσικού κάλλους.

Το ενδιαφέρον διεθνώς για σπουδές στη χώρα μας είναι τεράστιο, είναι εξάλου γνωστό ότι πολλές χώρες στον κόσμο έχουν αναπτύξει πανεπιστημιακά τμήματα στα οποία διδάσκουν ελληνική φιλοσοφία και πολιτισμό, αρχαία ελληνικά, ελληνική ιστορία.

Η Κίνα, η Ιαπωνία, η Ρωσία, συγκαταλέγονται στις παραπάνω χώρες και οι οποίες αναζητούν συμπράξεις με ελληνικά πανεπιστήμια για παροχή σπουδών στους παραπάνω τομείς στη χώρα μας, ασφαλώς στην αγγλική γλώσσα.

Κι ενώ, μετά από πολλά χρόνια αγκύλωσης στον τομέα αυτό, ψηφίστηκε διάταξη με το Νόμο 4316/2014 η οποία επιτρέπει τη δημιουργία αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών τετραετούς φοίτησης με δίδακτρα για φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να αποκτήσει η χώρα εξωστρέφεια σε αυτό το κρίσιμο και ανεκμετάλλευτο πεδίο, η κυβέρνηση δεν δείχνει καμία διάθεση να επιτρέψει την υλοποίηση αυτού. Τόσο ο τέως Υπουργός Παιδείας όσο και ο νυν δεν δείχνουν ώτα ευήκοα.

Ειδικότερα, ο νόμος 4316/2014 θέσπιζε τρία νέα αγγλόφωνα τμήματα, ένα στα ελληνικά γράμματα και δύο στον τομέα του τουρισμού, στον άλλο μεγάλο τομέα της ελληνικής οικονομίας. Ταυτόχρονα, έδινε τη δυνατότητα σε όλα τα πανεπιστήμια να προχωρήσουν στην ανάπτυξη αντίστοιχων προγραμμάτων. Ήδη, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ένα εκ των τριων) είχε προβεί στην ίδρυση προγράμματος στην ελληνικές σπουδές και είχε συνάψει συμφωνίες για τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, δηλαδή για τώρα. Η κατάργηση αυτού, πέρα από την οικονομική ζημία που προκαλεί για την τοπική οικονομία, το πανεπιστήμιο αλλά και την ανάπτυξη της χώρας, έρχεται να προσθέσει στην αναξιοπιστία της χώρας και την κακή εικόνα της που έχει δημιουργηθεί ανά τον κόσμο.

Το μοντέλο της εξαγωγικής ανώτατης παιδείας, πρέπει να βρίσκεται στον κορμό ενός αναπτυξιακού υποδείγματος για την Ελλάδα.

Τα οφέλη που προκύπτουν από την προσέλκυση ξένων φοιτητών για σπουδές στην Ελλάδα με δίδακτρα στα ήδη υφιστάμενα δημόσια πανεπιστήμια είναι πολλαπλά:

1. Τα προγράμματα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, επομένως, όχι μόνο δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό αλλά, αντιθέτως, τον ενισχύουν.

2. Αποτελεί πηγή χρηματοδότησης των ελληνικών πανεπιστημίων που στενάζουν, χρόνια τώρα, από τα ελλιπή κονδύλια, ιδιαίτερα σήμερα, υπό το πρίσμα της παρατεταμένης κρίσης, μέσω των διδάκτρων που καταβάλλουν οι αλλοδαποί σπουδαστές.

3. Τονώνει την τοπική οικονομία και επομένως συμβάλλει στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας σε διάφορους τομείς, στέγαση, σίτιση, καταναλωτικές δαπάνες που προκύπτουν από τη διαμονή των ξένων σπουδαστών στην Ελλάδα.

4. Δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, τόσο επιστημόνων – κατόχων διδακτορικού τίτλου σπουδών που μπροστά στην ανεργία εγκαταλείπουν τη χώρα, αλλά και άλλων διοκητικών θέσεων απαραίτητων για τη λειτουργία των προγραμμάτων.

5. Ανακόπτει το κύμα φυγής ανθρώπινου κεφαλαίου της χώρας, το οποίο αποτελεί μεγάλη πληγή για την ελληνική οικονομία.

6. Δημιουργεί παράπλευρες ωφέλειες που προκύπτουν από τη συνεργασία Ελλήνων με ξένους σπουδαστές, αλλά και των αλλοδαπών φοιτητών που φοιτούν στην Ελλάδα με επιστήμονες της χώρας τους.

7. Συμβάλλει στη διεθνή προβολή της Ελλάδας μέσω των παραπάνω και τη δημιουργία θετικής εικόνας, βασικό παράγοντα προσέλκυσης επενδύσεων, μέσω της σηματοδότησης για ένα σύγχρονο αναπτυξιακό πρότυπο.

Η Ελλάδα έχει αμέτρητα πλεονεκτήματα που μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Η παιδεία βρίσκεται στον πυρήνα οποιασδήποτε συζήτησης περί αναπτυξιακής πολιτικής. Όλοι, ο πολιτικός κόσμος αλλά και εμείς, οι απλοί πολίτες, οφείλουμε να πιέσουμε με ό,τι δύναμη διαθέτει ο καθένας προς μια ουσιαστική και βιώσιμη αναπτυξιακή πορεία.


(*Επίκουρος Καθηγήτρια του Τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά)



ΠΗΓΗ: new-deal

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου